Corona: Ook aandacht voor hen die niet zelf aan de bel trekken

Kees Verschoor 2018
Door Kees Verschoor op 16 april 2020 om 11:02

Corona: Ook aandacht voor hen die niet zelf aan de bel trekken

Op Witte Donderdag zijn de 7 fractievoorzitters bijeen geweest - op veilige afstand - in een bijzondere raadsvergadering, om te besluiten of het college van B&W goede steunmaatregelen invoert en voorziet om de ingrijpende gevolgen van de coronacrisis tegen te gaan.

De burgemeester gaf aan dat het college de samenleving graag in al haar facetten overeind wil houden in deze tijd. Het college had daar een voorstel bij opgesteld om een bestemmingsreserve van 5 miljoen te vormen voor de steunmaatregelen. Met zo’n bestemmingsreserve kun je de kosten van alle gemeentelijke steunmaatregelen goed volgen en achteraf helder verantwoorden. De 7 fractievoorzitters gaven steun aan de aanpak van het college en de vorming van die bestemmingsreserve.

In mijn bijdrage heb ik het college aangemoedigd om in alle drukte van mensen die steun vragen, ook steeds te blijven denken aan de mensen die niet zelf aan de bel trekken, met als duidelijkste voorbeeld natuurlijk: kinderen die thuis in een moeilijke situatie kunnen zitten maar geen hulp inroepen. In gewone tijden is het al lastig om mensen die fysieke of geestelijke gezondheidszorg mijden, te bereiken. In deze tijd kunnen daar nog schrijnende situaties bijkomen die zich aan het oog kunnen onttrekken.