VVD, GBLV en D66 ontlopen een gesprek over de opvang van asielzoekers

Asielzoekerscentrum hokjes.jpg
Door Frank Wilschut op 5 juni 2024 om 21:25

VVD, GBLV en D66 ontlopen een gesprek over de opvang van asielzoekers

De raadsvergadering van 4 juni stond in het teken van de opvang voor asielzoekers. De gemeente is bezig met het maken van een plan voor de opvang en probeert lokaal of regionaal kansen te pakken om opvang te realiseren.

Op landelijk niveau hebben een aantal partijen een hoofdlijnenakkoord gesloten met daarin het voornemen om de spreidingswet af te schaffen. De wet die eventueel kan afdwingen dat er in elke gemeente opvang voor asielzoekers wordt gerealiseerd. De ChristenUnie wil dat de gemeente, ongeacht de wet, haar verantwoordelijkheid neemt voor het opvangen van asielzoekers.

Het college daarentegen heeft door het voornemen van de landelijke partijen besloten om niet zomaar kansen voor opvang te pakken. Eerst moet er meer duidelijkheid komen van de landelijke overheid, aldus het college.

Voor de ChristenUnie onbestaanbaar dat we, nu we eindelijk verantwoordelijkheid nemen, die weer van ons afschuiven. Er is geen onduidelijkheid, enkel of de aantallen die gehaald moeten worden van de spreidingswet afgedwongen kunnen worden. Het aangevraagde debat hierover werd weggestemd door de coalitiepartijen VVD, GBLV en D66. Blijkbaar ontlopen die partijen liever een gesprek over de opvang van asielzoekers.