Inbreng Kadernota 2025-2028 - Hoge lat, lage drempel

Door Frank Wilschut op 10 juli 2024 om 15:28

Inbreng Kadernota 2025-2028 - Hoge lat, lage drempel

Inbreng tijdens de Kadernotabespreking op 10 juli 2024

Yousef Gnaoui ook wel bekend als Sef zegt in een van zijn nummers:

“Als het mij hier niet bevalt
ga ik naar mijn eigen land.
Zwaai ik met een eigen vlag
van een land dat niet bestaat."

Aantrekkelijk beeld nietwaar om uit alle ellende van deze wereld weg te kunnen gaan naar een eigen land? Het daar goed te hebben. Waarschijnlijk zonder lastige mensen die anders zijn of anders denken.

Voorzitter,
De ChristenUnie is hoopvol realistisch.
Hoopvol omdat we geloven dat het beter wordt hier in Leidschendam-Voorburg, in ons land en op deze wereld én omdat we zeker weten dat pas echt goed is ergens na deze wereld. Maar ook realistisch omdat we ook zien dat er nog zoveel niet goed gaat.

Waar moeten we het dan over hebben? Nou voorzitter, over facisten, woke, zwarte piet,vluchtelingen en over vredestichters.

Want het lijkt wel alsof je tegenwoordig moet kiezen tussen twee kampen.
Le Pen of Mélenchon. Voor vluchtelingen of voor zwarte piet. Tegen facisten of tegen woke.

En laat mij duidelijk zijn; ik heb heus een menig over dit koude harten kabinet, wat Nederland het liefst omtovert in een IJsland. Maar is er nog een weg vooruit waarin we het samen doen? Kunnen we nog omgaan met verschillen?

Of worden we woest als de ander niet vindt wat wij vinden? Of hebben we last van apathie; halen we onze schouders op over wat er allemaal gaande is? Ontkennen we liever dat de wereld in de brand staat. Of mag dat pas gezegd worden als de brandweer hier is?

Voorzitter,
De ChristenUnie denkt dat de weg vooruit te vinden is in hoge lat, lage drempel.

We leggen de lat voor onszelf hoog. We hebben ambities omdat zoals het nu gaat niet goed is. En tegelijkertijd vergeten we niet dat we het met elkaar moeten doen. Is de drempel toegankelijk genoeg om mee te doen? Kunnen de laatste in de rij ook volgen? Snapt iedereen waarom we dit doen?

Voorzitter,
Om het concreet te maken hier in Leidschendam, Stompwijk en Voorburg:

De ChristenUnie heeft afgelopen week van harte ingestemd met het voorstel om in Voorburg-Noord-Noord werk met werk te maken én te werken aan een overgang naar duurzamer mobiliteit. We doen dat met onze inwoners. We vragen hen; hoe ziet u het voor zich? Op welke manier kan het voor ú werken?

Als ChristenUnie zien we ook dat de lat juist soms omhoog moet:

• De opvang voor asielzoekers is nog steeds niet georganiseerd. En met de voornemens van dit nieuwe koude harten kabinet lijkt ook hier wat harten te bevriezen.
  • Of kijk naar de financiën; we zijn een van de rijkste gemeenten van het land. Hebben haast geen last van het ‘ravijn’ en hebben tegelijkertijd een van de laagste woonlasten van de regio. Er is dus heel veel financiële ruimte om de lat hoger te leggen.

De ChristenUnie denkt dan aan een ambitie zoals ‘geen kind groeit op in armoede’. Of een forse daling van het aantal mensen met schulden. We willen daar graag grote stappen op zetten, wie denkt met ons mee? Wie wil meedenken over concrete voorstellen om dit doel te halen? Dan kunnen we samen werken aan het verhogen van die lat.

En als we het over duurzaamheid hebben; dan is juist de lat bekend; de aarde redden maar is de opgave; hoe doen we dat met elkaar? Hoe zorgen we dat de pijn die we moeten nemen eerlijk verdeeld wordt? De drempel voor iedereen te nemen is.

“Als het mij hier niet bevalt
ga ik naar mijn eigen land.
Zwaai ik met een eigen vlag
van een land dat niet bestaat”.

Voorzitter,
We zullen het moeten doen met elkaar en dat kan dus door onze ambities niet op te geven. De lat niet te verlagen. Én tegelijkertijd ook oog te houden voor de drempel. Dan zetten we een stap vooruit of beter gezegd; zetten we samen stappen vooruit.