Hoe houden we de energietransitie voor iedereen betaalbaar?

Zonnepanelen
Door Frank Wilschut op 15 juli 2021 om 10:48

Hoe houden we de energietransitie voor iedereen betaalbaar?

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat op initiatief van de ChristenUnie-SGP onderzoeken hoe de energietransitie van grijs naar groen voor iedereen betaalbaar blijft.

Landelijk blijken er 900.000 huishoudens te zijn waarvoor de energiekosten bij het huidige prijsniveau al een zware last zijn en die geen financiële ruimte hebben om veranderingen op te vangen. Dat betekent dat deze huishoudens niet de armslag hebben om de nodige investeringen te doen die zich terugbetalen in lagere energielasten.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de energietransitie betaalbaar blijft voor iedereen. Om die belofte ook in Leidschendam-Voorburg waar te maken is het belangrijk om te onderzoeken hoe groot dit vraagstuk is in onze gemeente en wat we daaraan kunnen doen. Die oproep van ChristenUnie-SGP, D66, CDA, GroenLinks en PvdA aan het college is unaniem aangenomen.

Raadscommissielid Frank Wilschut van de ChristenUnie-SGP: “De klimaatcrisis vraagt om urgentie; van het verduurzamen van onze huizen tot het vergroenen van onze energie. Tegelijkertijd mag deze grote verandering niet leiden tot armoede omdat gezinnen de energielasten niet meer kunnen dragen of verduurzaming niet kunnen betalen. Dat moeten we echt zien te voorkomen, zodat we de overgang naar een duurzame toekomst gezamenlijk maken.”

Labels: , , ,